Nedjelja, 07 Rujan 2014 16:11

Misija oslobađanja glasa

Napisao 

Terapija pjevanjem može nam otkriti potencijale za koje nismo ni znali da postoje, a pritom nam i značajno popraviti zdravlje. O učincima pjevanja govori nam jedini certificirani učitelj i terapeut pjevanjem po načelima „Škole za otkrivanje glasa“ u ovom dijelu Europe, prof. Baldo Mikulić.

Čovjek bez sluha – osim ako je riječ o gluhoći – ne postoji, pa ako su vam oduvijek govorili da ne znate pjevati, imate mogućnost dokazati im suprotno. Vaš glas može zvučati lijepo i intonativno čisto te ljekovito djelovati na vašu dušu i tijelo.

Istinitost ove tvrdnje dokazuje se već stotinama godina, no priča o „Školi za otkrivanje glasa“ počela se pisati početkom 20. stoljeća kada je mlada i talentirana švedska operna pjevačica naglo utihnula. Karijera Valborg Werbeck-Svärdström našla se pod velikim upitnikom zbog paralize glasnica, a uzrok je bila pogrešna tehnika pjevanja. No, to nije bio kraj njezine karijere, naprotiv, njezina priča ima vrlo sretan završetak.

Ne samo što je Valborg pomogla sebi i vratila se u operu, već je razvila metodu pjevanja koja će milijunima ljudi otkriti njihove vlastite sposobnosti, uliti im samopouzdanje, radost, duševni mir i vratiti dobro zdravlje. Na tom putu pridružio joj se i dr. Rudolf Steiner, utemeljitelj antropozofije, a njihova je višegodišnja suradnja bila izuzetno plodonosna.

Više o opernoj pjevačici te učincima i ljekovitosti njezine metode pjevanja, otkrio nam je jedini certificirani učitelj i terapeut pjevanjem po načelima „Škole za otkrivanje glasa“ u ovom dijelu Europe, prof. Baldo Mikulić.

 

Strah postaje radost

„Kad netko kaže „ja nemam glasa i/ili sluha“, zaboravlja da se i glas i sluh koriste pri govoru. Mnogi ljudi još od djetinjstva slušaju da nemaju glasa, sluha, da „falšaju“, „pište“ i slično. To ih prati kroz život i zbog toga pate jer je jedan dio njihove ličnosti ostao nerazvijen. Međutim, to se može ispraviti. Takve „posebno nenadarene“ osobe često otkriju svoje skrivene potencijale i postignu izvanredno veliki napredak u pjevanju“, kaže prof. Mikulić koji kod svojih pjevača učestalo svjedoči preobražavanju straha u radost, porazu negativnih emocija pred pjesmom iz otvorenog srca.

U tom procesu mnoštvo duševnih prepreka biva uklonjeno, a kvaliteta života značajno se mogu popraviti. Švedska sopranistica kojoj možemo zahvaliti blagotvorne vježbe pjevanja, razvila je terapijsku primjenu metode u suradnji s liječnicima. Tako je tijekom i nakon Drugog svjetskog rata primjenjivala svoju metodu gotovo u potpunosti u funkciji liječenja. Ovo pionirsko djelo nosila je predano do kraja svog života – umrla je 1972. godine u dubokoj starosti, dočekavši svoj 92. rođendan.

Danas je „Škola za otkrivanje glasa“ raširena po svim kontinentima, no da bi netko postao učitelj i terapeut pjevanjem, mora se godinama školovati. Tako je i prof. Mikulić nakon završenog studija psihologije na Pedagoškom fakultetu u Rijeci, završio i petogodišnju edukaciju za učitelja pjevanja u „Školi za otkrivanje glasa“ u Finskoj, a potom i trogodišnji studij za terapeuta pjevanjem u Njemačkoj. Možemo reći da je danas pravi majstor za ugađanje našeg „instrumenta“.

I koža mora pjevati

„U „Školi za otkrivanje glasa“ pjevanje se ne promatra kao rezultat rada jednog organa ili dijelova tijela, već kao izraz cjelokupnog čovjekovog bića. Glas je nešto što živi i prožima svakog čovjeka, no može biti „zatočen“ zbog fizioloških i drugih prepreka. Kod ove metode pjevanja takve se prepreke nastoje otkloniti da bi se ono što je prisutno u nama otkrilo. Umjesto o „treningu“ glasa, ovdje govorimo o njegovu oslobađanju, odnosno otkrivanju. Otklonimo li prepreke, što se može postići ovim vježbama, glas će zazvučati u svoj svojoj punini.

Ljekovitost pjevanja skrivena je u pažljivo osmišljenim kombinacijama intervala, suglasnika i samoglasnika. Pjevanje započinje s glasovima koji prethode samoglasnicima te imaju za cilj da „podignu“ glas, odnosno oslobode ga od grla. Tek nakon toga dodaju se samoglasnici koji pomažu da se i suglasnici podignu također jednu stepenicu više“, objašnjava prof. Mikulić. Naravno, posebna pažnja posvećuje se i disanju jer glas „stoji“ na dahu kao što i naše tijelo stoji na zemlji. Pa ipak, pojam disanja u ovom slučaju nije sveden na samo jednu dimenziju.

„Da bismo mogli pravilno pjevati trebamo imati i dobro disanje, što kod većine „modernih“ ljudi nije slučaj. Naprotiv, mi smo svjesni plućnog disanja i tome pridajemo pozornost. Ali pritom se zaboravlja da postoji i kožno disanje koje nije ništa manje važno. Metoda „Škole za otkrivanje glasa“ ide za tim da se cjelokupni proces ujedini, otvori, da se produbi do te mjere da ono samo može preuzeti svoju ulogu u pjevanju i biti izvan svjesne kontrole“, naglašava prof. Mikulić te dodaje da se u ovom slučaju izvode vježbe za „zaboravljanje“ disanja čime ono postaje dublje.

To je upravo suprotno današnjim čestim pokušajima svjesnog upravljanja dahom koji zapravo ometaju njegovo spontano kretanje. On se često zadržava, gura, a time se pjevanje ne razvija već guši.

Svi smo instrumenti

Kad se govori o konkretnim zdravstvenim tegobama kod kojih može pomoći pjevanje po načelima „Škole za otkrivanje glasa“, možemo, uz već dobro poznate neprijatelje zdravlja kao što su visoki tlak, stres i slično, spomenuti još i astmu, mucanje, lošu cirkulaciju, migrenu te probleme s disanjem i krvožilnim sustavom kod kojih terapija pjevanjem daje izvrsne rezultate. Sve češće se koristi i kod anksioznih, depresivnih te psihotičnih pacijenata, koje odvraća od destruktivnog i agresivnog ponašanja.

Individualne sate pjevanja i vikend seminare prof. Mikulić održava već osam godina u Hrvatskoj, a stalni je gost i u Sloveniji, Češkoj i Slovačkoj te odnedavno u Makedoniji. Želite li se i vi pridružiti vikend radionici, možete očekivati da ćete ući kao „običan“ čovjek, a izaći kao pravi instrument spreman da ga se ugađa i stavi u funkciju za koju je doista i stvoren. Poseban doživljaj su ljetni seminari na poluotoku Pelješcu gdje se u predivnom okruženju i opuštenom raspoloženju može napraviti puno više nego što je to moguće tijekom godine.

Raspored seminara i detaljnije informacije mogu se doznati na web stranici www.orpheus.hr, a svi su pozvani pridružiti se i raspjevanoj zajednici na Facebooku  ( http://www.facebook.com/Orpheus.Zagreb).

Tamo gdje prestaju riječi, tamo počinje glazba“, rekao je Heinrich Heine. Otvorite svoje srce pjesmi i otkrit ćete sasvim nove vidike


Sluh, mucanje, disanje...

 Pomoću Werbeck metode pjevanja mogu se nadvladati različite psihofizičke tegobe. Primjerice, za djecu koja pate od slušnih ili govornih smetnji pjevanje u zboru ima terapijski učinak, oni nakon toga bolje čuje i uče slušati. Znati slušati drugog čovjeka velik je korak u društvenom prilagođavanju.

Vježbe terapijski djeluju na laringealne organe i pomažu kod određenih dišnih poremećaja. Vježbe se sastoje od pjevanja suglasnika (koji su povezani s različitim dijelovima tijela) i samoglasnika (koji utječu na organe) pridodanih glazbenim elementima (ton, ritam, melodija, ljestvice).

Ovom metodom može se pomoći kod mucanja i tepanja, astme, lošeg sluha, plitkog disanja, slabe cirkulacije, probavnih problema, kod živčanih napetosti, migrene, poremećaja spavanja, anksioznosti...

Werbeck terapija pjevanjem pomaže i u radu s osobama koje taško uspostavljaju komunikaciju, kod senilnih, pomaže  psihotičnim bolesnicima kod destruktivnog i agresivnog ponašanja te kod halucinacija i fiksnih ideja.

Pročitano 2929 puta